Kommunikationen med vælgerne er brudt sammen, skriver Berlingskes mandags-tillæg Politiko, der har et portræt af Thorning til at fylde hele forsiden. Men hvornår startede sammenbruddet i kommunikationen i givet fald? Mit bud er på selve valgaftenene.
Når ens omdømme bliver skadet
Jeg sidder i disse dage og bakser med en ny hjemmeside – Skovflåtmodellen.dk – der skal understøtte en bog jeg skriver om reputationmanagement med Skovflåtmodellen®.
Skovflåtmodellen® er en kommunikations- og omdømmemodel, der er bygget på metaforen om at blive bidt af en skovflåt. Alle ved hvad der skal til, hvis man ‘ude i landskabet’ får en skovflåt på sig. Den skal fjernes!
Thorning og S er bidt af en løftebruds-skovflåt
Problemet med at blive bidt af en omtale-skovflåt er, at man ikke kan komme videre med sin kommunikation, før skovflåten er opdaget, håndteret og helt fjernet. Først derefter kan nye fortællinger få plads og arrene langsom fjernes. Det er den situation Thorning og S er havnet i. Lammet af en løftebruds-skovflåt. Med dårlige meningsmålinger og skadet omdømme. Løftebruds-skovflåten er aldrig blevet fjernet. Eller som kommunikationsrådgiver Søs Marie Serup udtaler i Politiko:
Så længe de ikke adresserer den store blå elefant i lokalet, nemlig det faktum, at de er gået til valg på noget helt andet end det, de gennemfører, er der ingen, der hører, hvad de siger.
Præcis som Socialdemokraterne har gjort, eller undladt at gøre, negligerer mange andre afsendere også at fjerne omtale-skovflåter. Selvom det er tydeligt for mange modtagere at afsenderen er blevet bidt, håber man på, at skovflåten falder af af sig selv. Den slags undladelseshandlinger kan få store konsekvenser.
Rigtige skovflåter kan i værste fald invalidere og ændre livet for den, der bliver bidt. Omtale-skovflåter kan i værste fald skade en afsenders omdømme og ødelægge brandet. Det er den situation Socialdemokraterne bør begynde at tage alvorligt.
Løftebruds-skovflåten var case for mit afgangsprojekt om Skovflåtmodellen®, og vil selvsagt indgå som eksempel i min kommende bog om omdømme og reputation.
Reputation management med Skovflåtmodellen®
Skovflåtmodellen® hjælper en afsender med at identificere og fjerne en omtale-skovflåt. Og sætter afsenderen i stand til at komme videre med den egentlige kommunikation. Modellen er i fem faser og hjemmesiden skovflåtmodellen.dk vil løbende komme med eksempler og cases. Bogen om reputation management med Skovflåtmodellen® udkommer primo 2013 på Forlaget Frydenlund, og vil være proppet med tre ting:
- En teoretisk del om forståelse af en afsenders omdømme og reputation
- Hoveddelen hvor Skovflåtmodellen® og de fem kommunikations-faser forklares
- Casedelen med eksempler på danske afsendere der er blevet bidt af en omtale-skovflåt
Bertel Haarder placerede omtale-skovflåten på S
Socialdemokraterne blev bidt af en skovflåt på valgaftenen. Det var Bertel Haarder (V), der i DR satte en løftebruds-skovflåt på Socialdemokraterne. Sidende har ingen regeringspolitikere taget sig af løftebruds-skovflåten. Den har fået lov at sidde. Suge blod. Inficere. Og overskygge for al ny politisk kommunikation. Og det vil den fortsætte med indtil Socialdemokraterne får fjernet skovflåten. Før kommer partiet hverken videre eller nævneværdigt op i meningsmålingerne, men vil i stedet blive husket for de mange løftebrud.
Bo Lidegård skrev en leder om ” det såkaldte ” løftebrud… postulat, kaldte det spin, plantet spin. Arne Melchior tidligere CD minister i firkløverregeringen skrev i Berlingske kort efter valget i et læserindlæg om at, man går til valg på en politik, og når valget er ovre, hvis man ikke har flertal, må man danne en kompromisregering. Det kender alle fra tidligere. Det er ikke løftebrud. At det pludselig skal hedde løftebrud fordi det passer Bertel H. at spinne det ind, han burde om nogen, gammel politiker og minister vide, hvad kompromis politik er. Han har jo ikke haft blokpolitik altid med DF, der var engang, hvor man før 2001 indgik brede forlig i FT.
Hvor man vidste at man ikke kunne indfri alle valgløfter. Det har S SF og R ej heller ikke, men de prøver og de har 3,3 år til det endnu. Trin på trin kommer der mere og mere med.
Betalingsringen, medierne og venstre gik jo i selvsving, lavede kampagner på vejene osv. det gik helt agurk og blev totalt kikset. Også fordi alle de, som ønskede betalingsringen tav, de kom først på med deres ønsker /
krav for sent. Thorning var nødt til at skære igennem.
Jeg synes, der er et vælger problem, folk gider ikke sætte sig ind i tingene, det er lettere at tro på BT. Et eks. igen, Dennis K. fra FOA har i den grad sammen med Johanne S. fra Ø, råbt og skreget om, at de ville ikke og de ville ikke. Og alle de goder til medlemmerne, LO, 3 F m.fl. kunne have fået, ved at samarbejde positivt i stedet for at komme med ultimative krav fra FOA og Metal, så gik det i fisk. Derpå forsøger man fra FOA, at tørre det af på regeringen med at det er taktik osv. og ingen siger, Hallo, hvad havde du selv lige gang Dennis Kr. Så ja jeg er både enig og uenig med dig Trine, mest fordi jeg synes det der sker er hamrende uretfærdigt og mest medie skabt via V mange kampagnekroner.
Lige en ting mere, den største løftebryder i ordets bogsatavelige forstand, var Anders Fogh Rasmussen som lovede sine vælgere at blive på posten, hvis man gav ham mandatet, det gjorde han ikke, han løj, alle kommentatorerne vidste det, men sagde det var da ok. at lyve her. og vi blev belemret med Løkke. Ingen gevinst. I dag skriver Børsen en masse negativt om HTS igen, på trods af alle de aftaler, der er kommet igennem, gode brede aftaler, de sidste dage, de omtales blot ikke. Man sammenligner derimod målinger fra 2010 hvor Løkke på underdrejet gr. ingen politik og dårlige sager. Hvad kan vi bruge det til? At THorning kommer op igen, klart hun gør, når EU er overstået, og de forhåbentlig stopper med i venstre at spilde ministrenes tid på tossede samråd og forespørgsler, de er værre end Spørge Jørgen. Politiko brugte et helt hæfte på HTS. Ikke på regeringens politik og dets indhold, men på målinger. Det er da logik for burhøns, at
når alle borgerlige medier og det er 90% af samtlige i DK skriver det samme, så bliver vælgerne da påvirket i den retning. Det er jo direkte indoktrinering.
Jeg synes iøvrigt din titel til dit projekt er genialt fundet på.