Det nørdede Kommunikation og retorik MÅ læse Politisk retorik Reputation management

Sådan gendriver du i argumentation

Hvis du så den første duel mellem Barack Obama og Mitt Romney, eller hvis du har hørt den omtalt, vil du vide, at holdninger er, at Romney vandt duellen, og at Barack Obama undlod at presse sin udfordrer for hårdt – i den første af tre dueller. Blandt andet nævnte Barack Obama ikke med ét ord, at Mitt Romney er ‘kommet til’ at sige, at 47% af den amerikanske befolkning nasser på samfundet.

At gendrive et argument
De fleste kan nok blive enige om, at det ikke er super optimalt at rage uklar med knap 50% af den bruttomålgruppe man gerne vil kommunikere til. Vi har dog alle sammen prøvet at sige noget, vi ville ønske, vi kunne tage i os igen. Problemet er selvfølgelig, hvis det sagte er videofilmet, sendt ud på YouTube og millioner har set og hørt ens argument som tilfældet er med Mitt Romney.

Men det er stadig noget, man som argumentatør kan gøre, og slippe fint af sted med. Man kan simpelthen gendrive sit argument. Det kan man gør i taler, debatter, på tv, i læserbrev eller på egne videoer, blogs og andre sociale medier. Mener man virkelig sin gendrivelse, er det bare med at få spredt budskabet til målgruppen.

Mitt Romney ved formentlig udmærket, at han ikke får samme blide behandling i duel to og tre, og han og kampagnestaben er selvfølgelig også klar over, at argumentet om de 47% vil blive revet ham i næsen. Den situation vil han gerne undgå, og det kan han forsøge med en gendrivelse, hvor han så vidt muligt prøver at imødegå denne forventelige kritik fra Obama.

Med gendrivelsen foregriber Mitt Romney de argumenter, der vil komme fra Obamas side. Og måden Mitt Romney gør det på, er ved selv at gøre opmærksom på uhensigtmæssighederne i det Romney tidligere selv har udtalt om, at 47% af alle amerikanere bliver forsørget af staten, hvilket blev filmet på denne video.

Styrket troværdighed
Det er derfor man kan læse i amerikanske og også danske medier, at Romney går til bekendelse. Det skete i et interview til den højreorienterede TV-kanal Fox News, hvor Romney forud for den anden duel udtalte:

I dette tilfælde sagde jeg noget, som bare var helt forkert. Jeg mener fuldt og fast, at mit liv viser, at jeg bekymrer mig om de 100 procent af amerikanerne. Hele denne valgkamp handler om de 100 procent. Når jeg bliver præsident, vil det handle om at hjælpe de 100 procent.

Ovenstående udtalelse behøver ikke betyde, at Romney grundlæggende har ændret mening. Det kan lige så godt betyde, at han strategisk foregriber kommende kritik. At han gendriver sin argumentation. Fordelen ved at gendrive er ikke blot at komme kritik i forkøbet, men at styrke sin troværdighed, højne etos og forsøge at eliminere mulighederne for, at modparten, her Obama, kan bore i det Romney tidligere har sagt og fortrudt, eller blot gerne ville have nuanceret på en anden måde.

Det kan kræve lidt mod at indrømme egne fejl og mangler, eller udpensle svagheder ved det man tidligere har sagt, men det kan være uhyre effektivt, og der er meget at vinde for den debattør, der tør bruge gendrivelsen i sin argumentation. Hvis Obama i anden duel hiver argumentet med de 47% frem, kan Romney henvise til gendrivelsen og spille bolden tilbage. Med andre ord. Med denne gendrivelse forsøger Romney at pleje sit omdømme før anden duel, og efter effekten af nedenstående video.

Se videoen med Mitt Romney

Share Button