Vi går mere op i fodboldlandsholdet end politik. Og i forhold til landsholdet har vi endda INTET at skulle have sagt, når det kommer til ‘at sætte holdet’. Sådan lyder det fra komikeren Carsten Bang i kampagnenfilmen “Tænk, dig om før du IKKE stemmer”, der skal brande landets kommuner før #KV13.
“Den 19. november kan vi alle være med til at sætte et hold, der har stor indflydelse på vores liv, og derfor opfordrer jeg alle til at stemme til kommunal- og regionsvalget”, forklarer Carsten Bang – helt uden komik – i filmen her.
Men virker kampagnen? Og er der noget, der virker endnu bedre, når det kommer til branding af vores kommuner? Ja, det skal jeg lige love for, at der er er.
Gaden hvor det offentlige (= kommunen) forsvandt
DR har lavet den kommunebranding, der i lyd og billeder både gør indtryk, og forklarer det som mange andre har forsøgt, men ikke for alvor lykkes med. For første gang. Og for bedste gang, hvis man kan sige det sådan, er det for blevet visualiseret hvad kommunal drift, kommunalpolitik og kommunalvalg også handler om.
Gennem real time storytelling og persontyper af alle slags, inviterede DR1 danskerne til kommunal identifikation i bedste sendetid.
Det blev klart, hvor mange opgaver – store som bittesmå – kommunerne dagligt udfører. Og man blev næsten ramt af patos, da kommunens skraldespande, efter fire uger i garage, blev kørt tilbage til Gadens beboere, der i dén grad havde savnet deres kommune! Hvad mere kan man forlange!
Gaden hvor kommunen/det offentlige forsvandt var fremragende TV, og public service, der ville noget. Uanset politisk standpunkt, kan hverken kommuner eller kommunalpolitikere ønske sig en bedre branding af, hvad det egentlig er, de får tiden og sagerne til at gå med. Nu skal der bare følges op…
Kommunebradning på klods hold
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriet, Danske Regioner og KL der står bag stem.dk. Der er tale om en ambitiøs kampagne, man kun kan have sympati for, hvis man er tilhænger af fællesskabet som noget,der binder folk sammen og giver mening i vores liv.
Baggrunden for stem.dk-kampagnen er, at nok har Danmark ‘sort bælte i demokrati’, men vi er mindre engagerede når det kommer til nærdemokratiet. Kampagnen skal brande kommunerne som vigtige og det at stemme som endnu vigtigere.
Jeg ved ikke hvad kampagnen har kostet, men jeg ved at DR1’s to programmer “Gaden hvor det offentlige forsvandt”, er den bedste branding kommunerne har kunnet ønske sig. Eksperimentet bag de to Tv-programmer har krævet en vis indsats, men det gør al branding, der skal virke.
Kommunal storytelling
Når en kommune skal ‘storytelle’, er det ikke nok med en pjece, en Facebook-side og et banner, der dingler i hovedgaden. Borgerne skal kunne ‘se’ kommunen for sig. De skal kunne identificere sig med den historie, der skal gennemsyre den kommunal kommunikation, og der skal være noget borgerne at tale med hinanden om, for tale det gør borgerne.
Kan man derfor få borgerne til at tale om deres kommune, med hinanden, og på positiv vis, har man opnået noget meget stort. Men det kræver, som jeg tidligere har skrevet om, en gennemgribende kommunikationsindsats, hvor:
- Borgerne kan ‘se’ deres kommune tydeligt, og anbefale netop deres kommune til andre
- Medarbejderne skal føler en ægte stolthed over deres kommunale arbejdsgiver
- Passion på det mentale landkort, så kommunen ikke associeres med farven grå eller dårlig omtale
Vigtigt er det, at brandingen af kommunen involverer samtlige ansatte og en langsigtet strategi, der ikke havner i et ringbind på en støvet kommunal hylde, men ude i folks stuer og over hækken. Det var dét DR formåede med deres variant af kommunebranding.
Jeg håber på demokratiets vegne, at alle kommuner vil lade sig inspirere til ny kommunal storytelling.