Tillid er stigende grad blevet en mangelvare, og enhver afsender, ja enhver leder, må derfor have forstærket fokus på det perceptions-gap, der ofte er mellem afsender og modtager.
Et af tidens største strategiske aktier er at opbygge tillid og være i løbende dialog med modtagerne om, hvad der relevant ’ovre’ hos dem, og hvordan man som afsender kan være behjælpelig.
Nogle af de faktorer der påvirker en modtagers opfattelse af en afsender er, hvorvidt vi mener, at afsenderen – herunder lederen:
- Har evnen til at lede og drifte på lønsom og god vis
- Har evnen til at tænke strategisk og spotte modtagerens behov
- Har evnen til at agere empatisk leder, der reelt tør bruge indkommen viden
- Har evnen til at implementere og integrere virksomhedens fortælling
- Har evnen til at formidle, ikke bare sagen, men meningen med sagen
- Har evnen til passionsfortælle
Som leder, der tager sit omdømme seriøst, er man nødt til at mestre mange interpersonelle færdigheder, og dertil have virkelig gode medarbejdere for blive bemærket i en tid, hvor det bliver sværere og sværere at trænge gennem lydmuren – med relevans!
Den nye virkelighed hedder P2P
Det er ikke længere tilstrækkeligt med pushmeddelelser og egenforståelse af faglighed. Der skal mere til for at gøre indtryk og blive husket som en særlig afsender andre relaterer sig til, kan identificere sig med og omtaler positivt overfor andre. For pointen er, at det er dér ude, at lederens omdømme ligger og er til debat.
Ovenstående harmonerer med en nyere global undersøgelse, der påviste at virksomheder verden over, anser et beklikket omdømme som den største trussel for en strategisk afsender anno 2014. Og at human branding måske er modtrækket, der kan (gen)skabe manglen på tillid. Glem for en stund B2B og B2C og fokusér i stedet på det meget gamle og helt nye; P2P.
Human branding – lederens evne til og forståelse for, hvordan man agerer menneskeligt i forhold til målgruppen – er heldigvis noget man kan arbejde med.
Der skal leveres på tre specifikke omdømme-parametre og i samtlige omdømmekryds. Der skal være et følelsesmæssigt engagement og en passion man kan spejle sig i. Så er det sagt. Nemt er det ikke, men gevinsten er lederens formentlig største strategiske aktiv overhovedet.
Der er med andre ord ingen grund til ikke bare at komme i sving med at arbejde med sit eget omdømme – ved først at fokusere på at blive opfattet som en forrygende god mundtlig leder. Det kan man heldigvis komme på kursis i. Et kursus der fokuserer på, at din mundtlighed brander dig!
Kurset udbydes i tæt samarbejde med kursuskollaborationen “Mediekurser“, hvis kursuskatalog 2015, du kan downloade her 🙂